ID-10074110

Jak wypromować książkę w internecie?

 

Zamierzasz wydać książkę samodzielnie? Gratulacje! Od tej chwili masz wpływ dosłownie na wszystko, bo nie tylko na treść Twojej opowieści, ale i ostateczny kształt produktu, jakim stanie się Twoja książka, gdy trafi na rynek. To Ty zdecydujesz jak bardzo profesjonalny charakter przyjmie – jaka będzie jakość redakcji i korekty, jak zostanie zaprojektowana okładka i wnętrze książki, jaką ustalisz cenę. I, co równie ważne, jaką kampanią promocyjną obejmiesz książkę. Samowydanie może okazać się niezwykłą przygodą, o ile dobrze się do niej przygotujesz.

 

Planowanie, przy tak dużym przedsięwzięciu, jak wydanie własnej książki, to podstawa. I nie chodzi tylko o kwestie produkcyjne, bo świetnie przygotowany produkt to dopiero połowa sukcesu. Równie ważną kwestią, której nie można pominąć, są działania promocyjne. Świat czytelniczy musi dowiedzieć się o Twojej książce. Usłyszeć nie tylko o jej premierze, ale i zaletach. Na szczęście żyjemy w dobie rozwoju nowych technologii i internet może stać się Twoim największym sprzymierzeńcem. Zobacz, jak wiele daje możliwości promocyjnych i wykorzystaj większość z nich. A najlepiej wszystkie!

 

Kampania na stronie WWW

 

Mówi się, że w sieci bez strony WWW się nie istnieje. To z pewnością przesada, jednak nie można zaprzeczyć, że strona internetowa to świetne narzędzie, które trudno przecenić. Badania wykazują, że dla wielu osób internet jest jednym z pierwszych źródeł informacji. Zdecydowanie wzrasta też liczba dokonywanych tą drogą zakupów. Jeśli prowadzimy działania promocyjne w internecie, promując się w mediach internetowych i społecznościowych, na forach, blogach czy za pomocą e-mail marketingu, strona internetowa stanowi bazę, do której możemy przekierowywać ruch z innych miejsc. Dzięki temu nasza internetowa aktywność nie jest rozproszona i chaotyczna. Jest ukierunkowaną działalnością, z punktem stałym na wirtualnej mapie, gdzie zainteresowane osoby znajdą więcej informacji.

 

Kampania w mediach społecznościowych

 

Media społecznościowe to dla autorów zdecydowanych promować swoją książkę samodzielnie i szukających tanich i efektywnych form promocji, jedno z ważniejszych narzędzi. Za pomocą social media mogą promować książki i wspierać ich sprzedaż, a także budować relacje z czytelnikami i kreować pisarski wizerunek. Media społecznościowe to nie tylko serwisy społecznościowe typu Facebook czy Nk. To również szereg innych form, od mikroblogu (np. Twitter) po serwis z materiałami video (YouTube). Każdy z rodzajów social media dysponuje innymi formami przekazu i narzędziami, jednak wszystkie dostarczają jednego: rozgłosu.

 

Kampania na blogach

 

W internecie funkcjonuje mnóstwo blogów pasjonackich, gromadzących duże publiczności, w tym miłośników literatury. W jakiej formie możemy współpracować z blogerami? Prowadząc wspólnie wszelkiego rodzaju projekty promocyjne, w ramach których bloger promuje naszą książkę w zamian za korzyści oferowane z naszej strony. Mogą to być egzemplarze książek, zaproszenia na interesujące eventy czy gadżety. Ważne, by robić to w jawny sposób – czytelnicy bloga powinni być poinformowani, że wpisy na temat książki są wynikiem współpracy między blogerem a autorem.

 

Kampania w mediach elektronicznych

 

Promocja książek bardzo często opiera się na komunikacji z mediami. Dlaczego? Przynajmniej z dwóch powodów. Jest to jeden z najtańszych i najbardziej wiarygodnych sposobów dotarcia do szerokiej publiczności. Recenzje, artykuły czy wywiady w mediach nie kosztują i, w przeciwieństwie do drogich reklam, wzbudzają zaufanie. Jednak media to nie tylko tradycyjne gazety, radio i telewizja, ale również serwisy internetowe: informacyjne, branżowe, life-stylowe i inne. Czy autor self-publisher ma szansę na promocję książek w mediach internetowych? Oczywiście, tak. Co więcej, brak takich działań to niewykorzystanie szansy na rozgłos, jaki mogą zapewnić te kanały komunikacji dzięki różnego rodzaju publikacjom.

 

Marketing wirusowy

 

Marketing wirusowy to metoda dotarcia do odbiorców za pomocą informacji rozsyłanych przez samych odbiorców. Autor staje się w tym przypadku tylko pierwszym ogniwem w procesie rozpowszechniania przekazu. W następnym kroku tę funkcję przejmują czytelnicy, rozsyłając go swoim znajomym, a ci z kolei swoim znajomym i tak dalej. Dotyczy to jednak tylko takiego komunikatu, który, ze względu na swoją formę i treść, posiada wysoki stopień wirusowości, czyli wywołuje naturalną chęć podzielenia się nią z innymi.

 

Kampania e-mail marketingowa

 

E-mail marketing jest formą komunikowania się z czytelnikami za pomocą poczty e-mail. Wiąże się z koniecznością otrzymania od nich zgody na przesyłanie komunikatów marketingowych. Czytelnik udziela przyzwolenia poprzez zapisanie się na listę subskrybentów newslettera oraz przez potwierdzenie zapisania się – jest to tak zwany marketing za przyzwoleniem (permission marketing). Kampanie realizowane tym kanałem pozwalają na informowanie o premierze książki, konkursach, rabatach, ciekawostkach czy prezentach.

 

Jak widać, internet pozwala na docieranie do potencjalnych czytelników różnymi kanałami. Warto z nich skorzystać, choć oczywiście wiąże się to z konkretną pracą, którą trzeba wykonać, a czasem i z mozolnym wniknięciem w sposoby ich działania. Jest to jednak praca, która może przynieść wymierne korzyści w postaci zainteresowania książką i sprzedaży. A chyba nie ma nic przyjemniejszego dla pisarza, niż świadomość, że ludzie kupują i czytają to, co stworzył.

 

Beata Wawryniuk – autorka kursów i szkoleń dla pisarzy i wydawców, właścicielka firmy szkoleniowej PR Education (www.preducation.pl), ekspert wydawniczego PR, od 10 lat związana z branżą wydawniczą, trenerka, pisarka, redaktor naczelna Wydawnictwa Za Górami. Absolwentka Studium Public Relations (SGH), Dziennikarstwa (UKSW) i filozofii (UAM). Przez siedem lat zarządzała działem PR w warszawskim wydawnictwie, specjalizując się w media relations, internetowym PR i eventach. Z sukcesami promowała książki i autorski wizerunek takich autorów, jak: Daniel Passent, Agnieszka Perepeczko, Jan Pietrzak, Marcin Wolski, Tomasz Łubieński, Barbara i Piotr Adamczewscy i wielu innych. Aktualnie prowadzi szkolenia kursy z zakresu public relations dla osób i instytucji działających na polu kultury, edukacji i sztuki.

 

Categories: Bez kategorii

Leave a Reply



− siedem = 1

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Działanie 8.1
„Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej“
Copyright © 2017 wydacksiazke.pl