typewriter-159878_12801

Pierwsi self-publisherzy w Polsce pojawili się już wiele lat temu, jeśli do tego nurtu zaliczać np. Juliusza Słowackiego, który w 1832 roku samodzielnie wydał tomiki swojej poezji. Współcześnie autorzy mają znacznie więcej możliwości, o czym świadczy szybko rosnąca ilość tytułów oznaczonych jako „wydawnictwo własne”.

Ze względu na dość niskie koszty publikacji i niewielki wymagany wkład finansowy autora, rynek self-publishingu w Polsce to przede wszystkim rynek książek elektronicznych. Popularność e-booków, również tych wydawanych samodzielnie, rośnie wraz z powiększającą się liczbą czytników i kolejnymi udogodnieniami, takimi jak dostępność w pełni elektronicznych, wygodnych dla użytkowników, formatów jak ePUB czy MOBI, które szybko zastępują pliki PDF. Raport o rynku e-booków, przygotowany w październiku 2014 przez Virtualo, pokazuje optymistyczną tendencję wzrostową. Brakuje dokładnych danych, jaka część spośród ogólnej liczby e-booków to wydawnictwa własne autorów, jednak trend jest bardzo obiecujący także dla self-publisherów. Cały raport do pobrania tutaj.

Self-publishing w Polsce napotyka ciągle pewne przeszkody, jedną z nich jest konieczność przekonania czytelników, że książki, które nie są firmowane logo znanego wydawnictwa, także mogą mieć wysoką wartość literacką i merytoryczną. Coraz większa ilość świadomych czytelników, którzy są otwarci na nowości i przy wyborze lektur kierują się własnym gustem oraz chęcią poszerzenia horyzontów zamiast tylko rekomendacją wydawnictwa, sprzyja odnoszeniu sukcesów przez utalentowanych, ale mniej znanych pisarzy.

Sytuację self-publisherów utrudnia także brak konsolidacji rynku. Dzięki Amazonowi sytuacja w Stanach Zjednoczonych jest znacznie prostsza, ponieważ autorzy doskonale wiedzą, gdzie najlepiej umieścić swoje książki, aby dotrzeć do największego grona czytelników i móc liczyć na wysoki poziom sprzedaży. W Polsce ciągle brakuje platformy, która zapewniłaby self-publisherom dotarcie do większości potencjalnych kupujących. Poszczególne serwisy oferują dystrybucję w różnych księgarniach, ale żadna z nich nie zapewnia kompleksowej oferty. Dlatego przed podjęciem decyzji o współpracy z platformą dla self-publisherów warto sprawdzić, w jakich księgarniach ukaże się książka, aby upewnić się, że dotrze ona do możliwie dużej ilości czytelników. Autorzy korzystający z dystrybucji za pośrednictwem WydacKsiazke.pl mogą liczyć na sprzedaż swoich prac w najpopularniejszych sklepach on-linie, między innymi empik.com, merlin.pl, gandalf.com.pl, Legimi.com, eClicto.pl i eBook.pl, co gwarantuje naprawdę dobre dotarcie do klientów na rozproszonym rynku wydawniczym.

Pomimo niemałych przeszkód, self-publsihing staje się także w Polsce coraz bardziej popularny, znacznie podnosi się także jakość książek wydawanych samodzielnie przez pisarzy. Coraz rzadziej są to niskich lotów powieści, które nie bez powodu nie przeszły przez gęste sito selekcji w wydawnictwach, a coraz częściej są to wartościowe prace autorów, którzy świadomie decydują się na tą formę publikowania, dlatego warto na bieżąco śledzić self-publishingowe nowości.

Sprawdź szczegóły na WydacKsiazke.pl

 

 

 

Categories: Bez kategorii

Leave a Reply



+ sześć = 8

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Działanie 8.1
„Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej“
Copyright © 2024 wydacksiazke.pl